Home » Kennisbank » Het beoordelen van de totale kosten van schade

Het beoordelen van de totale kosten van schade

... terwijl deze door afdelingen stroomt.

Compartimentering is een van de grootste hindernissen om geld te besparen en de efficiëntie binnen een organisatie te vergroten. Er is een naïef geloof in organisaties dat als elke afdeling efficiënt werkt, de totale organisatie ook efficiënt zal zijn. Hoewel dit tot op zekere hoogte waar is, wordt voorbijgegaan aan de manier waarop beslissingen in de ene afdeling de resultaten van de andere beïnvloeden.

Schade is een goed voorbeeld. Managers buiten de logistieke en verpakkingsafdelingen zijn zich grotendeels niet bewust van schade, tenzij dit rechtstreeks van invloed is op hun eigen kostenplaatsen. Daarom proberen ze mogelijk niet om schade te voorkomen, maar profiteren ze ook niet mee van de besparingen die hieruit voortkomen.

Bijvoorbeeld: Op het Industry Shelf-Life Symposium in 2003 werd er verpakkingstechnologie geïntroduceerd die de houdbaarheid van nucleair-chemisch beschermende uitrusting dramatisch verbetert. De oplossing werd aangevochten, niet vanwege twijfels over de doeltreffendheid ervan – het elimineerde omstandigheden waardoor het materiaal niet werkte – maar omdat het de behoefte aan een bureaucratisch programma elimineerde dat verslechtering van het product identificeerde. Het verhoogde ook magazijnkosten en verminderde de winst van leveranciers door omdat er kleinere aantallen van deze levensreddende artikelen produceert konden worden. Het is niet geïmplementeerd. Dit soort denken is kortzichtig, maar komt met regelmaat voor. En is, in dit specifieke voorbeeld, potentieel levensgevaarlijk.

Het rimpeleffect van de schade

Afdelingsmanagers begrijpen niet altijd de bredere gevolgen van beschadigde artikelen, maar financieel directeurs weten dat de totale kosten van beschadigde goederen verder reiken dan één afdeling of budget. De kosten van schade sijpelen door de hele organisatie in de vorm van zowel directe als indirecte kosten. Het indienen van vrachtclaims duurt bijvoorbeeld meestal ongeveer twee uur. Dat is twee uur productiviteitsverlies.

Beschadigde artikelen moeten ook worden geïnspecteerd en opgeslagen, wat meer tijd en ruimte in beslag neemt. Wanneer de totale kosten van opslag van beschadigde goederen worden berekend, inclusief onroerendgoedbelasting, nutsvoorzieningen en huur of hypotheek, stijgen de kosten.

De verkoop kan ook worden beïnvloed. Als beschadigde artikelen bijvoorbeeld met een korting kunnen worden gered en verkocht, concurreren ze met artikelen met de volledige prijs. Als er veel beschadigde artikelen beschikbaar zijn, kunnen deze de reputatie van het bedrijf beschadigen.

Het opnieuw verzenden van artikelen verhoogt de logistieke kosten, vooral als verzendingen ‘s nachts of met spoed vereist zijn. Het kan ook vertragingen veroorzaken die de huidige en toekomstige inkoopbeslissingen van een klant kunnen beïnvloeden. Als een artikel bijvoorbeeld op een specifieke datum nodig was, kan het zijn dat klanten niet willen of niet kunnen wachten op herhaalde verzending en kunnen ze ergens anders heen gaan. Ze kunnen het vertrouwen verliezen in de toewijding van het bedrijf aan kwaliteit. Voor toekomstige bestellingen kunnen klanten in dat geval een voorkeur ontwikkelen voor een concurrent.

Beschadigde vracht moet ook worden gemeten in termen van gemiste kansen. Hiermee wordt de potentie in kaart gebracht van het personeel en kapitaal van een bedrijf wanneer deze niet worden opgehouden door het registreren en oplossen van vrachtclaims of het repareren van artikelen.

In plaats van klanten die schade hebben opgelopen, kunnen verkopers bijvoorbeeld een beroep doen op potentiële nieuwe klanten. Ontwerpers van verpakkingen zouden zich kunnen concentreren op het ontwikkelen van veerkrachtiger, kosten-effectievere materialen in plaats van problemen met bestaande verpakkingen op te lossen. Bedrijven kunnen sneller worden betaald en hun kapitaal gebruiken om extra personeel, uitgebreide faciliteiten of marketingcampagnes te financieren om nieuwe klanten aan te trekken.

"... het voorkomen van die ene "oh-oh" kan reden genoeg zijn om een paar euro te investeren in het monitoren van zendingen op schokken, kantelingen en temperatuur schommelingen."

De kosten van downtime

Wanneer u de totale kosten van beschadigde goederen in overweging neemt, moet u ook rekening houden met de kosten van downtime voor klanten en de blootstelling van uw eigen bedrijf aan hun verliezen.

In de energie-industrie meldt GE dat offshore oliebronnen $7 miljoen per week verliezen iedere keer wanneer een bron buiten gebruik is. Bij raffinaderijen zijn de downtime-kosten die worden toegeschreven aan vertraagde levering van turbines ongeveer $  miljoen per dag. Bij elektriciteitscentrales kost het ongeveer $45.000 per dag.

Bij datacenters kost de downtime gemiddeld $7.900 per minuut, volgens Emerson Network Power. Dus voor een gedeeltelijke uitval van het datacenter met een gemiddelde duur van 56 minuten kost de downtime $350.400.

Bij een papierfabriek kosten defecte machineschijven $3.000 per uur en is er een gemiddelde uitvaltijd van 3,5 uur per schijf. Als een vervangende schijf niet beschikbaar is vanwege schade tijdens transport, is dat een extra $3.000 per uur die verloren gaat totdat deze wordt vervangen.

Als transportschade een factor is in deze kostbare vertragingen, kan uw bedrijf gedeeltelijk verantwoordelijk worden gehouden. Als leverancier kunt u financieel worden gestraft voor uw rol bij het veroorzaken of verlengen van de downtime.

accounting-black-budget-53621

Toezicht houden

Veel van de gebeurtenissen die schade en downtime veroorzaken, kunnen worden voorkomen door te ontdekken welke items daadwerkelijk schade ervaren tijdens verzending en opslag. Een vrachtbewakingsprogramma dat schokken, kantelingen en bijvoorbeeld temperatuurschommelingen registreert, vergroot de zichtbaarheid van logistieke managers in de supply chain, zodat ze acties kunnen ondernemen om schade te verminderen.

De sleutel ligt niet alleen in het leren dat een bepaalde zending is beschadigd, maar ook in het bepalen hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen en hoe de gevolgen daarvan kunnen worden beperkt.

Als een temperatuurgevoelige zending met geneesmiddelen of chemicaliën bijvoorbeeld te lang op een heet asfalt is achtergelaten, kunnen de eigenschappen van de inhoud veranderen. Het kan zelfs gevaarlijk worden. Oplossingen kunnen zijn om verpakkingen te gebruiken met een betere thermische bescherming, koelere routes te gebruiken tijdens de warmste maanden of vervoerders te selecteren die een minimale asfalttijd garanderen.

Evenzeer, als breekbare objecten zoals glas en spiegels in de verkeerde hoek worden getransporteerd, is de kans groter dat ze breken. Dit wetende, kunnen managers de procedures aanpassen, personeel opleiden of bijvoorbeeld de verpakking versterken. Als apparatuur tijdens het transport is gevallen of beschadigd is geraakt, moet het bedrijf mogelijk de procedures voor verwerking herzien, personeel opnieuw trainen en het object inspecteren op verborgen schade.

In de eerste plaats moeten managers echter weten dat goederen verkeerd zijn behandeld. Het rendement op de investering kan namelijk aanzienlijk zijn.

ShockWatch-klanten melden dat transport monitoring hun geleden schade met gemiddeld 60% heeft verlaagd. Een internationale online retailer zegt dat het controleren van zendingen op schokken, kantelingen en temperatuurschommelingen de schade met 90% heeft helpen verminderen. Een andere grote online retailer zegt dat de kosten van schade zijn gedaald van 10% naar ongeveer 2%.

ROI berekenen

Er is een adagium dat één “oh-oh” duizend “goed gedaan’s” kan wegvagen. Als u tevreden klanten waardeert, kan het voorkomen van die ene “oh-oh” reden genoeg zijn om te investeren in het controleren van zendingen op schokken, kanteling en temperatuurexcursies.

Het rendement op uw investering komt sneller dan u zou verwachten. Hoewel de meest geavanceerde recorders bijvoorbeeld een paar duizend dollar kunnen kosten, kunnen heel vaak per jaar én voor meerdere jaren worden gebruikt. Daarom heeft een monitor ter waarde van $2.000, die zes keer  per jaar gebruikt wordt voor vijf jaar lang, jaarlijkse gebruikskosten van $67 per verzending. Bij het verzenden van kostbare artikelen, zoals medische apparatuur, elektrische transformatoren of computers, kan het investeren van $67 aanzienlijk meer geld besparen door het vingerwijzen te verwijderen dat bij schade komt kijken. En belangrijker nog, het biedt gegevens die kunnen helpen schade in de toekomst te voorkomen.

Het delen van een recorder met andere afdelingen zal deze kosten verder terugbrengen. Dit kan betekenen dat u in dat geval moet samenwerken met andere afdelingen die verantwoordelijk zijn voor vergelijkbare artikelen, evenals met afdelingen verantwoordelijk voor verpakking en logistiek. Dezelfde monitoren die gebeurtenissen tijdens transport registreren, kunnen ook worden gebruikt om de robuustheid van nieuwe verpakkingen en interne verwerking in magazijnen te analyseren. Met elke nieuwe toepassing dalen de kosten per gebruik.

chuttersnap-kyCNGGKCvyw-unsplash

Een optie voor elke behoefte

Er zijn verschillende bewakingsopties beschikbaar met verschillende mogelijkheden. Sommige monitoren bieden bijvoorbeeld meervoudig gebruik en gedetailleerde informatie over de tijd, geografische locatie, omvang, duur en richting van de botsing. Terwijl andere oplossingen zich nauw concentreren op de schok (impact) zelf en bieden alleen informatie over data en tijden waarop de drempelwaarden werden overschreden. Een reeks nog eenvoudigere oplossingen identificeert alleen de effecten boven vooraf bepaalde limieten.

Dat geldt ook voor temperatuurexcursies. Sommige indicatoren registreren het feit dat een excursie heeft plaatsgevonden, terwijl andere de beschikking hebben over uitgebreide rapportage mogelijkheden en zodoende ook de omvang en duur van de excursie documenteren.

De beste oplossing voor elke situatie is gebaseerd op de informatie die nodig is en hoe deze zal worden gebruikt.

Conclusie

Hoewel de directe kosten van schade kunnen worden geassocieerd met logistieke of verpakkingsafdelingen, komen de werkelijke kosten van de schade toe aan het hele bedrijf, wat indirect vele afdelingen en veel beslissingen treft.

Het is daarom logisch om stappen te ondernemen om de kosten van schade te verminderen – ongeacht de afdeling. Neem daarom contact met ons op voor meer informatie over oplossingen die u kunnen helpen inzicht in uw supply chain te krijgen om schade te verminderen en kosten te besparen.

Voorkomen is beter dan genezen

Onze deskundige adviseurs helpen klanten over de hele wereld bij het vinden van de juiste oplossingen om verkeerd gebruik tegen te gaan en kosten te verlagen.

Summary
Het beoordelen van de totale kosten van schade
Article Name
Het beoordelen van de totale kosten van schade
Description
Compartimentering is een van de grootste hindernissen om geld te besparen en de efficiëntie binnen een organisatie te vergroten. Er is een naïef geloof in organisaties dat als elke afdeling efficiënt werkt, de totale organisatie ook efficiënt zal zijn. Hoewel dit tot op zekere hoogte waar is, wordt voorbijgegaan aan de manier waarop beslissingen in de ene afdeling de resultaten van de andere beïnvloeden.
Author
Publisher Name
ShockWatch.nl
Publisher Logo