Home » Kennisbank » Logstieke netwerkanalyse

Logistieke Netwerkanalyse

Weet u precies hoe uw product van uw fabriek naar zijn bestemming komt? Als u zoals de meeste vervoerders bent, weet u het in hoofdlijnen maar kunnen sommige details onduidelijk zijn. Die details – zoals overdrachten tussen vervoerders of de meest efficiënte routes voor iedere stroom – beïnvloeden de kosten en efficiëntie van uw logistieke programma.

Netwerkanalyse gaat verder dan de marketinghype om te achterhalen wat er daadwerkelijk gebeurt. Een gedetailleerde kijk op uw netwerk en hoe alle segmenten en koeriers presteren, helpt u kansen voor verbetering te identificeren en prestaties en resultaten te voorspellen, zodat u op de lange termijn potentiële problemen kunt voorkomen. 

Als afzender moet u weten waar schade optreedt en waarom.
Is het bijvoorbeeld gekoppeld aan een bepaalde:

  • Rijbaan?
  • Vervoerder?
  • Transportwijze? 
  • Of een bepaald type pakket?

Treedt schade op bij het laden en lossen, op transfer-hubs of juist tijdens transport? En komt de schade bijvoorbeeld overeen met een bepaald:

  • Seizoen?
  • Tijdstip?
  • Een bepaalde vakantie?
  • Of een bepaalde staat van verzending?

De antwoorden liggen in uw historische gegevens, en in data over de pakketten die vandaag worden verzonden. Zodra u weet wanneer, waar en waarom schade optreedt, kunt u beginnen met het oplossen van de hoofdoorzaken van de schade of het verminderen van de gevolgen ervan.

"Als vervoerder moet je weten waar schade optreedt en waarom."

Hoe variabelen de uitkomst beïnvloeden

Verladers en vervoerders weten dat verschillende modi verschillende risico’s hebben. Dus doen verschillende vervoerders. Lokale, regionale en nationale vervoerders hebben verschillende factoren die afleveringsschema’s, routes en zelfs hun partnerkeuze beïnvloeden. Hoewel een deel hiervan bekend is, is wat vaak niet bekend is hoe deze variabelen correleren met uitkomsten.

Bijna elke logistieke partner lijkt ooit te hebben beweerd: “Onze mensen maken het verschil.” Volgens de verkoopmaterialen zijn ze allemaal goed opgeleid en volgen ze strikte Standard Operating Procedures (SOP’s).

Zelfs als dat waar is, kunnen er nog steeds dingen misgaan. Misschien heeft de koerier net zijn netwerk uitgebreid en een toevloed van nieuwe medewerkers. Misschien hebben zijn partners verschillende interpretaties van kwaliteitsdienst. Misschien worden de stringente SOP’s niet gelijkmatig afgedwongen via het netwerk of zijn ze verouderd.

Soms spelen externe factoren een rol. We hebben allemaal video’s gezien van pakketbezorgers en vrachtafhandelaars die computers en andere breekbare pakketten naar portieken en vliegtuigen smijten. Op andere momenten creëren ruwe wegen botsingen die gevoelige elektronica beschadigen. Trillingen van treinwagons of de plotselinge impact van koppeling van spoorwagons en vliegtuigen die naar beneden raken, hebben ook hun effecten, en het verschuiven van lading op elke modus kan leiden tot schokken en kantelen die schade veroorzaken.

Vervoersnetwerken veranderen in de loop van de tijd. Distributiecentra schakelen om tegemoet te komen aan veranderende behoeften. Nieuwe vervoerswijzen komen het netwerk binnen. Vervoerders passen rijstroken aan en nemen nieuwe partners aan. Ingangs- en uitgangspunten voor import en export veranderen. Staffers draaien zich om en werknemers gaan in staking.

Deze schommelingen betekenen dat het logistieke netwerk van vandaag aanzienlijk kan verschillen van vorig jaar, zelfs als de handelsstroken hetzelfde blijven. Daarom moeten verladers hun logistieke netwerk regelmatig analyseren om te zien waar en hoe het kan worden verbeterd.

De omschakeling van lucht naar intermodaal of zeetransport kan bijvoorbeeld van invloed zijn op het type verpakking en op de tijdlijnen. Het wijzigen van Noord-Amerikaanse toegangspunten van Long Beach naar Lazero Cardenas of Prince Rupert kan bijvoorbeeld van invloed zijn op beveiligingsrisico’s.

Het wijzigen van poorten, zelfs binnen de VS, kan ook gevolgen hebben het type behandeling dat beschikbaar is als artikelen worden gelost en de douane vrijmaakt. De Port of Los Angeles is bijvoorbeeld een Amerikaans Customs Center of Excellence voor elektronica, terwijl de Port of San Francisco een Center of Excellence is voor kleding, textiel en schoeisel. Het afleiden van schepen naar het noorden om een staking te voorkomen, heeft daarom gevolgen voor de expertise op de grond. Evenzo is de haven van New York een Centre of Excellence voor geneesmiddelen, gezondheidszorg en chemicaliën, terwijl de haven van Miami een Centre of Excellence is voor landbouw en bereide producten. Het verschuiven tussen deze havens als reactie op arbeidsconflicten, nieuwe handelsroutes of andere redenen kan de afhandeling en opruimtijden beïnvloeden, als de haven bepaalde vracht (zoals producten) versnelt.

De globalisering van onderzoek, ontwikkeling en productie verandert ook de logistieke netwerken. Nu, in plaats van vanuit een grote haven te verschepen, strekt de supply chain zich vaak verder landinwaarts uit, of zijn opkomende economieën betrokken met infrastructuren die nog worden gebouwd.

Beoordeel uw logistieke netwerk

Naast het traceren van leveringsroutes en het vermelden van uw logistieke dienstverleners, is een uitgebreide netwerkanalyse mogelijk dieper. Het identificeert niet alleen verwachte omstandigheden, maar feitelijke omstandigheden en hun fluctuaties.

Overweeg naast het in kaart brengen van kosten en tijdige levering ook de tarieven van breuk, ruwe behandeling, diefstal, temperatuurexcursies, route-omleidingen en andere logistieke risico’s. Uitgebreide monitoring met omgevingscondities zoals impacts en kantelingen helpen risico’s te identificeren, uw netwerk te verfijnen en de beste vervoerder, modus en route voor specifieke situaties te selecteren.

Een van de eerste stappen in een uitgebreide analyse van het logistieke netwerk is het vaststellen van een baseline. Op het meest basale niveau laten eenvoudige, impactindicatoren zien wanneer impacts uw gespecificeerde drempels overschrijden. Deze go / no-go-indicatoren tonen afzonderlijke effecten die een bepaald niveau overschrijden.

Meer geavanceerde tools voor impactmonitoring zullen aanvullende informatie vastleggen, zoals het impactniveau, de richting van de impact en het aantal impacts, evenals de GPS-coördinaten wanneer deze plaatsvonden. Met die gegevens kunt u bepalen of lading is getrild door kilometers slechte sporen, van een transportband is gevallen, door een vorkheftruck is geramd, door andere pakketten in een bestelwagen is geraakt of door de bezorger op een veranda is gegooid. Met deze kennis kunnen u of uw agenten de route wijzigen, het transportsysteem verbeteren, de veiligheid van het magazijn en de vorkheftruck verbeteren, bestelwagens effectiever laden of de bezorger trainen (of afvuren).

Een monitoringprogramma kan u ook helpen bij het evalueren van modi. Met een uitgebreid impactbewakingssysteem kunt u bijvoorbeeld de schadepercentages van treinen en vrachtwagens vergelijken. Als u dieper graaft, kunt u de schade op bepaalde routes of paden van doorvoer beoordelen. U kunt ook vergelijken per vervoerder en per tijd van het jaar.

Met de kennis die uit die gegevens is opgedaan, kunt u bijvoorbeeld beslissen dat treinen de beste keuze zijn voor noordelijke winterroutes en dat vrachtwagens effectiever zijn voor zuidelijke zomerroutes. Misschien ontdekt u verschillen tussen vrachtwagenlading en vrachtwagenlading die de kostenvariabelen compenseren of mogelijkheden identificeren om de efficiëntie te verbeteren. Monitoring helpt u patronen in uw eigen logistieke netwerk te ontdekken, zodat u dienovereenkomstig kunt handelen.

Aan de andere kant kunnen impact- en kantelmonitors onthullen dat alles altijd soepel verloopt. Monitors leveren sluitend bewijs dat kan worden gebruikt in marketingclaims. Het is één ding om te zeggen dat vracht in dezelfde staat aankomt als 99 procent van de tijd de fabriek verliet, en een ander om het te bewijzen met een uitgebreid monitoringprogramma.

 

Voorbij netwerkanalyse

Monitoring speelt een grote rol bij netwerkanalyse, maar de voordelen strekken zich ook uit naar andere gebieden. In het bijzonder, wanneer handlers – en zelfs chauffeurs – weten dat lading wordt gecontroleerd, zullen ze deze waarschijnlijk beter behandelen.

Studies uitgevoerd in de jaren 1920 en 1930 bewijzen het. Productiviteitsexperts die Hawthorne Works van Western Electric Company bestudeerden, ontdekten dat werknemers die werden bekeken voorzichtiger en productiever waren dan degenen die dat niet waren. De reden is dat werknemers weten dat resultaten direct aan hun acties kunnen worden toegeschreven. Merk echter op dat het Hawthorne-effect (zoals het fenomeen bekend is), verdwijnt wanneer ze worden altijd bekeken. In het geval van verzending is het onwaarschijnlijk dat elk pakket dat ze verwerken wordt gecontroleerd, dus uw eigen gecontroleerde pakketten krijgen waarschijnlijk een goede, zo niet speciale behandeling.

De resultaten van een juiste afhandeling kunnen zich vertalen in lagere operationele kosten door minder reparaties en een perceptie van betere kwaliteit.

Conclusie

Logistieke netwerkbewaking is een belangrijke stap in het begrijpen van wat er daadwerkelijk gebeurt in uw supply chain. Het analyseren van de gegevens kan leiden tot inzichten die schade verminderen, de kwaliteit verbeteren en verladers helpen de beste keuzes te maken bij het selecteren van vervoerders voor specifieke rijstroken en producten. Het resultaat is besparing – van tijd en geld.

Shockwatch spotsee opswatch monitor trillingen

Voorkomen is beter dan genezen

Onze deskundige adviseurs helpen klanten over de hele wereld bij het vinden van de juiste oplossingen om verkeerd gebruik tegen te gaan en kosten te verlagen.

Summary
Logstieke netwerkanalyse
Article Name
Logstieke netwerkanalyse
Description
Weet u precies hoe uw product van uw fabriek naar zijn bestemming komt? Als u zoals de meeste vervoerders bent, weet u het in hoofdlijnen maar kunnen sommige details onduidelijk zijn. Die details – zoals overdrachten tussen vervoerders of de meest efficiënte routes voor iedere stroom – beïnvloeden de kosten en efficiëntie van uw logistieke programma.
Author
Publisher Name
ShockWatch.nl
Publisher Logo